Az én honlapom

Honlap-menü
Naptár
«  Április 2011  »
HKSzeCsPSzoV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Blog

Főoldal » 2011 » Április » 18 » Arisztotelész: Meteorologika (részlet)
8:02 PM
Arisztotelész: Meteorologika (részlet)

Miután korábban meghatároztuk az egyetlen őselemet az anyagok közül, amelyből kialakult a körben haladó anyagok természete, négy más anyag pedig a négy őselem által, amelyeknek mozgását kettősnek mondjuk, egyrészt el a középponttól, másrészt a középpont felé; mivel pedig ezek négyen vannak, a tűz, a levegő, a víz és a föld, emez – a tűz – mindezeknek a felszínén úszik, amaz pedig – a föld – alattuk van; a másik kettő pedig hasonlóságot mutat emezekhez (a levegő ugyanis a tűzhöz áll közelebb, a víz pedig a földhöz); hát a Föld körüli egész világrend ezekből az anyagokból alakult ki. [ . . . ]
 

Azt mondjuk tehát, hogy a tűz, a levegő, a víz és a föld egymásból keletkeznek, és ezek mindegyikében megvan mindegyik lehetőség szerint, épp, miként a többiek közül is, amelyeknek egy és ugyanaz a valami szolgál alapul, bizony azzá oldódnak fel végül.

Először tehát valaki bizonytalan lehetne majd a levegőnek nevezett dologgal kapcsolatban, hogy az ő természetét minek is kell felfogni a Földet körülvevő világrendben, és elrendezés szerint hogyan viszonyul az anyagok között a többi őselemnek mondotthoz. Mert hogy a Föld tömege mekkora lehet a környező kiterjedéshez képest, az kétségkívül világos, ugyanis a csillagászati kutatások már bebizonyították, hogy egyes csillagoknál is sokkal kisebb.

Viszont a víz kialakult és meghatározott természetét se nem látjuk, sem az el nem fogadható, hogy e természet el lenne választva a Föld körül elhelyezkedő anyagtól, úgymint a láthatóktól, a tengerektől és a folyóktól is; és ha esetleg a mélységben van valami számunkra nem világos, attól is. Hát a Föld és a legvégső csillagok közötti teret vajon egy anyagnak kell-e hinni természetére nézve, vagy pedig többnek, és ha esetleg többnek, mennyinek, s hol határosak ezek?

Korábban beszéltünk az első ősanyagról, hogy miféle valami az erejére nézve, és miért ezzel az anyaggal van teli a fenti mozgások közül az egész világrend. És nem csupán nekünk ez a véleményünk, hanem a korábbi emberek valami ősi feltevésének is ez látszik, ugyanis az úgynevezett aithér, mint igen régi, szerezte meg ezt az elnevezését, melyről Anaxagorasz, nekem úgy tetszik, azt hiszi, hogy ugyanazt jelenti, mint a tűz; mert a fenti dolgok is tűzzel vannak tele, és Anaxagorasz azt hitte, hogy [a régiek] az ottani erőt nevezték aithérnek; helyesen is vélve ezt, mert úgy látszik, gyanították, hogy az örökké futó anyag valami isteni is egyúttal, és meghatározták, hogy nevezzék aithérnek az ilyesmit, mintha nem lenne azonos semmivel a nálunk előforduló dolgok közül; mert hát nem egyszer vagy kétszer, nem is kevésszer, hanem végtelen sokszor fogjuk elmondani: ugyanazok a vélemények ismétlődnek létrejöttükben az emberek között. [ . . . ]

Ugyanis a fenti keringés alatti anyag (sóma), mintegy valami anyagi dolog (hylé), ami képessége szerint meleg is, hideg is, száraz is, nedves is, és ahány más állapot csak ezeket kíséri, a mozgás és mozdulatlanság által ilyen és válik ilyenné.

A középpontban és a középpont körül a legsúlyosabb és leghidegebb különült el: a föld és a víz, ezek körül, és az ezeket tartalmazó dolgok körül pedig a levegő is, és az is, amit tűznek nevezünk a megszokás miatt, pedig nem tűz, ugyanis a tűz a meleg túlcsordulása és mintegy forrása.

De figyelembe kell venni, hogy az általunk levegőnek mondott dologból a föld körül levő mintegy nedves és meleg a sugárzás és a föld kigőzölgésével való telítődés miatt, az efeletti viszont már meleg és száraz.[...]

Uhrman Iván fordítása

in: Both Mária – Csorba F. László: Tudománytörténet I. Szöveggyűjtemény, Gondolat Kiadó, Budapest, 1994
Megtekintések száma: 293 | Hozzáadta:: dbogar | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 1
0 Spam
1 proviron  
Kivételes site post. Fogok könyvjelző, és nézd meg sokkal gyakrabban. Nagyon szeretem a honlap sablon

Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]