A nagy embereknek nemcsak komoly gondolatait, hanem tréfáit is meg kell örökíteni. Kalliasz lakomát rendez Autolükosz pankrationgyőzelmének tiszteletére, ahová meghívja Szókratészt és barátait is. Mindannyian csodálják Autolükosz szépséget. Lakoma közben beállít Philipposz, a tréfamester, akinek tréfáin nem nevetnek.
A lakoma végén megérkezik egy szürakuszai mutatványos, aki magával hoz egy auloszoslányt, egy táncosnőt és egy kitharás ifjút. A lány karikagyakor¬latai után Szókratész kijelenti, hogy a nők tehetsége nem marad el a férfiaké mögött. A lány kardok közt bukfencezik. A bátorság tanítható, hiszen a lány is megtanulta. A fiú tánca után Szókratész is meg akar tanulni táncolni. Philipposz tréfás táncán nevetnek az egybegyűltek, majd a kulturált ivásról beszélgetnek. Ki miben érzi magát a legkiválóbbnak? Kalliasz kiválóbbá tudja tenni az embereket, Nikératosz kívülről fújja Homérosz eposzait, Kritobulosz a szépségére büszke, Antiszthenész a gazdagságára, Kharmidész a szegénységére, Szókratész kerítői tehetségére, Philipposz arra, hogy meg tudja nevettetni az embereket, Lükón a fiára, Autolükoszra, Autolükosz pedig az apjára, végül Hermogenész a barátaira. Kalliasz pénzt ad az embereknek, akik igazságosak lesznek, mert ínségükben nem kell bűnöket elkövetniük. Igaz, vele szemben nem lesznek hálásak. Nikératosz szerint Homérosz minden tudásra megtanít, a szép Kritobulosz Kleiniaszba szerelmes, és szépségével akar sikert elérni nála. Szókratész szebbnek tartja magát Kritobulosznál. Kharmidész jobbnak tartja, hogy elszegényedett, mert így nem zaklatják vagyona miatt, és ki sem fosztják. Antiszthenésznak a szegénysége a vagyona, mivel pont annyival éri be, amennyije van. Legnagyobb kincse a szabad idő, amit Szókratésszal tölthet. Hermogenész barátai az istenek, akik mindig gondoskodnak róla. Philipposz a bohóckodására büszke, mivel abból él, a szürakuszai pedig az ostobákat kedveli, akik megnézik előadásait. Szókratész kerítői mestersége folytán megtalálta Antiszthenészt, aki képes felismerni, kik válnak egymás hasznára. Kritobulosz és Szókratész tréfás szépségversenyét Szókratész minden érvelése ellenére elveszíti. A szürakuszai megvádolja Szókratészt, hogy az égi jelenségeket kutatja. Közösen énekelnek, majd Szókratész megkéri a szürakuszait, ne veszélyes mutatványokkal, hanem tánccal szórakoztassa az egybegyűlteket. Szókratész Eroszról és a társaság egyes tagjainak szerelméről beszél. Két Aphrodité létezik, Égi és Közönséges. A lelki szerelem magasabb rendű. A szeretőkből álló hadsereg, amit Pauszaniasz, Agathon szerelme dicsért, nem működik jól, mert nem bíznak benne, hogy a szeretők külön-külön is kiváló tettekre lennének képesek. Kalliasz bátor és kitartó lelke miatt szereti Autolükoszt. Szókratész Kalliaszt a város számára akarja kerítőként kiközvetíteni mint erényes és nagy jövőjű ifjút. A táncosok előadják Ariadné és Dionüszosz szerelmét. A nézőkben is feltámad a szerelmi vágy.
|