Az én honlapom

Honlap-menü
A fejezet kategóriái

Kedvenc könyveim

Főoldal » Fájlok » Antik könyveim

A kategóriában található bejegyzések: 239
Mutatott bejegyzések: 91-100
Oldalak: « 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 23 24 »

Sorbarendezés: Dátum szerint · Megnevezés szerint · Értékelés szerint · Hozzászólások szerint · Letöltések szerint · Megtekintések szerint

A sok költői finomsággal megüt dialógus a különneműek és az egyneműek közti szerelem értékének vitája, az utóbbi felé hajló döntéssel. A vitáról szóló tudósítás mint az elbeszélés kerete, hagyományos motívum a görög és római irodalomban. A mű nyelvi és tárgyi okokból biztosan nem Lukianosztól származik, de többek közt Lükinosz felléptetése a vita bírájaként is arra mutat, hogy az egyébként nem középszerű szerző tudatosan törekedett arra, hogy műve Lukianosz neve alatt maradjon fenn.

Antik könyveim | Megtekintések száma: 597 | Letöltések: 2 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-31 | Hozzászólások (0)

A kézirat 12 középkori kódexben maradt fönn, de ezek közül csak négy független egymástól 
(A: Vaticanus 1950, XV. század; B: Vaticanus 1335, XIV-XV. század; C: Mutinensis 145 = a. g. 17, XV. század; M: Marcianus 511-590, XV. század), a többi nyolc az M-re vezethető vissza. 
A kódexekben Xenophón neve szerepel szerzőként.
A pseudo-xenophóni Athéni állam (PX) Xenophón neve alatt maradt fönn, a legutóbbi időkig azonban senki sem gondolta komolyan, hogy valóban a hadvezérként és történetíróként nevezetessé vált Sókratés-tanítvány műve lehet. Ennek az az oka, hogy az athéni demokrácia iránt ellenséges szerző a peloponnésosi háború (Kr. e. 431-404) első éveiben írta munkáját, méghozzá feltehetőleg Kr. e. 424 előtt, mivel véleménye szerint (PX 2. 5.) a szárazföldi hatalmak nem képesek ellenséges területen hosszabb ideig hadat viselni, vélekedésére azonban a spártai Brasidas Kr. e. 424-es amphipolisi hadjárata alaposan rácáfolt. Ha tehát a mű Kr. e. 424 előtt keletkezett, a Kr. e. 430 és 425 között született Xenophón valóban nem lehetett a szerző. A szakirodalom Athén hol egyik, hol másik kritikusának tulajdonította az Athéni államot, többek között Kritiasnak, Phrynichosnak, Antiphónnak, a történetíró Thukydidésnak, a politikus Thukydidésnak, Alkibiadésnak és Xenophónnak, Euripidés fiának. M. J. Fontana a kronológiai nehézségeket semmibe véve a történetíró Xenophón művének tekinti a vitairatot. Az angolszász szakirodalom egyszerűen csak vén oligarchaként emlegeti az ismeretlen szerzőt. A PX nem szisztematikus államleírás, hanem politikai vitairat. Az athéni demokrácia hetaireiákba, politikai klikkekbe tömörült kritikusai eleinte tollukkal harcoltak, Kr. e. 411-ben és 404-ben azonban fegyvereiket is elővették, és felszámolták a gyűlölt demokrácia politikai intézményrendszerét, sőt, a harminc zsarnok még az előző rendszer politikusainak likvidálásától sem riadt vissza. Ennél visszafogottabbnak bizonyult a Kr. e. 403-ban restaurált demokrácia: amnesztiát hirdetett, és ezzel állította helyre Athén belső békéjét...
 

 

Antik könyveim | Megtekintések száma: 1005 | Letöltések: 2 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-31 | Hozzászólások (0)

Seneca a szabad emberhez méltó, humánus gondolkodásmódot állítja példaként az olvasó elé A jótéteményekről hét könyve: az istenek példáját követve nekünk is önzetlenül és nem az érte járó háláért kell jót tennünk másokkal.
Filozófiai műveivel Seneca segítséget akart nyújtani másoknak - és önmagának is -, hogy bölcsekké, ezáltal boldogokká válhassanak. Ezt a célt szolgálta jellegzetes, a klasszikus cicerói stílustól jelentősen eltérő, retorikai eszközöket, metaforákat, ellentétekre kihegyezett, rövid mondatokat sűrűn alkalmazó, az értelem mellett az érzelmekre is erőteljesen ható írásmódja.

Antik könyveim | Megtekintések száma: 498 | Letöltések: 5 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-31 | Hozzászólások (0)

A lelki nyugalomról írt, párbeszédekben előadott filozófiai-etikai traktátusában az a Seneca szólal meg, aki saját bőrén tapasztalhatta az üldöztetés, a száműzetés kínjait-keserveit, és aki - saját magából kiindulva - a sztoikus tanokban látja a lelki nyugalom megszerzésének és megőrzésének legjobb módszereit és mintáit. Bár a szerző gondolati mélységben messze elmarad a sztoa nagy görög klasszikusai mögött, remek stílusa, tömör, mégsem száraz előadásmódja révén a sztoikus nézetek legjobb, máig érvényes tolmácsolója lett.

Antik könyveim | Megtekintések száma: 467 | Letöltések: 6 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-26 | Hozzászólások (0)

Ez a rendkívül ügyesen megszerkesztett írás valószínűleg a modoros, affektáló Démoszthenész-rajongókat akarja parodizálni. Erre utal az első részben az ostoba Therszagorasz alakja, a második rész kitalált párbeszéde, valamint az az erőltetett kapcsolat, ami az első és a második rész között van. Nem Lukianosztól származik. 

Antik könyveim | Megtekintések száma: 482 | Letöltések: 3 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-24 | Hozzászólások (0)

Euripidész egyik ókori kommentátorától tudjuk, hogy a költő fiatalon írt egy Rhészosz című darabot. Az itt olvasható művet mégis sokan elvitatják tőle. Szokatlan a felépítése: nincs prológusa, igen szerteágazó a cselekménye, sok a szereplője, hatásvadász elemek is szép számmal akadnak benne, műfaja pedig - eltérően a többi Euripidész-műtől - nehezen meghatározható: nem tragédia, de nem is vígjáték. A főbb stílusjegyek, a jellemrajzok és a párbeszédek felépítése alapján mégis valószínűnek tetszik, hogy a Rhészosz a költő fiatalkori, még kiforratlan darabja...
 

Antik könyveim | Megtekintések száma: 604 | Letöltések: 2 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-24 | Hozzászólások (0)

Szimón, az élősködő, valóságos filozófiai előadást tart „tudományáról". S ahogy fejtegetései közben egyre mélyebbre süllyed szemünkben az előadó, egyszer csak észrevesszük, hogy már rég nem az élősködő Szimón foglalkoztat minket: hiszen az élősködés és a filozófia összekapcsolása az élősködőknél jóval többet árt a filozófusoknak! A mű fő célja azonban nyilvánvalóan a korabeli filozófiai értekezések paródiája. Egyesek vitatják Lukianosz szerzőségét, de alighanem az ő fiatalkori műve.
A magyar fordítás megértéséhez tudni kell, hogy a görög tekhné szó jelentése magába foglalja azt, amit ma művészetnek, tudománynak és mesterségnek nevezünk, a fordítás ezért a szöveg összefüggésének megfelelően hol így, hol úgy adja vissza…

Antik könyveim | Megtekintések száma: 491 | Letöltések: 3 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-18 | Hozzászólások (0)

„Üres annak a filozófusnak a tanítása, aki semmilyen emberi szenvedésre nem hoz gyógyulást. Ahogy az orvostudománynak sincs semmi haszna, ha a test betegségeit nem űzi el, ugyanúgy a filozófia is értelmetlen, ha a lelki fájdalmakat nem szünteti meg." A Mester szavai kétség kívül nem utalnak a filozófia legmagasabb eszményeire, amelyek mindenféle praktikus elvet, így a mental hygiéne szempontját is kizárják. Annál mélyebbre mutatnak azonban egy másik problémakörben, amely a filozófiai tanítás és általában minden szellemi alkotás mögött egy lelki drámának a dinamikáját kutatja: azét, amelynek eredményeképpen a mű létrejön. A modern pszichológia rámutatott azokra a mely összefüggésekre, amelyek a látszólag polárisan szembenálló lelki jelenségeket összefűzi: a legmagasabb öröm és a legkínzóbb szomorúság, a lét problematikusnak érző kétely s a vallásalapítókban feltörő legszilárdabb bizonyosság, a szeretet és a gyűlölet, rokonszenv és ellenszenv, a hatalmaskodás és a szolgalelkűség, a pusztuló és a sarjadó élet lelki képei, a nász és a halál gondolatai, a külső rendre-törekvés és a belső kuszáitság, kitágulás és elzárkózás, vívódás és harmónia, napfény derű és sötét aggodalom azonos lelki „egység" működésének kétféle fázisát jelentik.
Ebben az összefüggésben azután különös jelentést nyer Usenernek, a modern Epikuros-kutatás megalapozójának gondolta, hogy sokat kellett szenvednie testben és lélekben annak, aki annyira vágyott a test fájdalommentes állapota és a lélek zavartalansága után...
 

Antik könyveim | Megtekintések száma: 516 | Letöltések: 3 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-18 | Hozzászólások (0)

A nagylelkűségről című befejezetlen művében a még ifjú Nerót szerette volna elkötelezni ezen nemes erények mellett. 
Filozófiai műveivel Seneca segítséget akart nyújtani másoknak - és önmagának is -, hogy bölcsekké, ezáltal boldogokká válhassanak. Ezt a célt szolgálta jellegzetes, a klasszikus cicerói stílustól jelentősen eltérő, retorikai eszközöket, metaforákat, ellentétekre kihegyezett, rövid mondatokat sűrűn alkalmazó, az értelem mellett az érzelmekre is erőteljesen ható írásmódja.

Antik könyveim | Megtekintések száma: 442 | Letöltések: 3 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-18 | Hozzászólások (0)

Szerzőségét sokan elvitatják Lukianosztól. Nyilvánvalóan Hérodotoszt utánozza, erre vall az ión dialektus fordulatainak - a fordításban persze nem érzékeltethető - használata, méginkább a mitikus és novellisztikus történetek egymásba fűzése és a mű stílusa.

Akárki volt is a szerző, jól ismerte a szíriai vallási hagyományokat és kultikus szokásokat. A hierapolisi Atargatis-kultusz leírása miatt vallástörténetileg fontos ez a mű. 

Antik könyveim | Megtekintések száma: 520 | Letöltések: 2 | Hozzáadta:: dbogar | Dátum: 2014-07-16 | Hozzászólások (0)